5 دلیل اصلی آبریزی کولر گازی و آموزش رفع آبریزی
نوشته شده توسط : حمیدرضا غلامی

آبریزی کولر گازی یا آب دادن کولر گازی یکی از شایع ترین مشکلاتی که کولرهای گازی در فصل تابستان با آن روبرو می شوند آب ریختن اسپیلت از جلو پنل  دو تیکه یا همان آبریزی کولر گازی می باشد.

هنگامی که این مشکل بروز پیدا می کند قابلیت استفاده از این دستگاه از بین می رود و همچنین خسارات بسیار زیادی را برای منزل پدید می آورد که از جمله آنها میتوان به گچ دیوار، خراب شدن کاغذ دیواری و خراب شدن فرش اشاره کرد.

اینکه بتوانید این مشکل را برطرف کنید حتما باید با مراکز مجاز و یا تعمیرکارانی که در این زمینه آشنایی دارند از جمله تعمیرکار داکت اسپیلت ، تعمیرکار اسپیلت و یا سرویسکار فن کویل تماس بگیرید. اما نکته ی مهمی که در این مسئله وجود دارد این است که شما نسبت به دلایلی که باعث آب دادن کولر گازی می شوند آگاهی پیدا کنید. در این مقاله در نظر دارید به معرفی این دلایل بپردازیم با ما همراه باشید.

Table of Contents

رطوبت کولر گازی از کجا ایجاد میشود

گازها یا همان مبردهای که در کولر گازی نقش ایجاد سرما را دارند در ابتدا به حالت گاز می باشند می باشند هنگامی که کولر گازی شروع به کار کردن میکند این گاز وارد لوله های اواپراتور می شود و از حالت گاز به مایع تبدیل (تغییر فاز می دهد) می شود که این تغییر باعث سر و خنک شدن لوله های شبکه اواپراتور می شود به طوری که تا دمای صفر درجه هم میرسد. از طرف دیگر دمای اتاق گرم و تقریبا 25 تا 30 درجه می باشد فین ها یا کویل ها رطوبت هوا را از محیط جمع کرده و به‌ صورت آب از خود خارج می‌کند و با توجه به نحوه تنظیمات آن می‌توانید این کار را به حداقل یا حداکثر برساند.

سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا به این شکل عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌های خنک که به مایع تبدیل‌ شده این داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین (تخلیه) به بیرون منتقل می‌شود اما گاهی این اب به علت یکی از دلایل زیر از مسیر اصلی خروجی خود خارج می شود و از پنل سرریز می کند که به اصطلاح گفته می شود دستگاه دچار آبریزی کولر گازی شده است و نیاز به تعمیر کولر گازی دارد. شما همچنین می توانید تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر، تعمیر پکیج و تعمیر سردخانه خود را به ما بسپارید.

دلیل اب دادن کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

1- بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب ( ناودانی کولر)

خروجی سینی تخلیه آب که از آن به عنوان ناودانی کولر نیز یاد می کنند دقیقا همان جایی است که آب حاصل از رطوبت کولر گازی در آن جمع شده و سپس به کمک لوله هایی به سمت بیرون هدایت می شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث بسته شدن این این خروجی می شود و نتیجه کار باعث آبریزی کولر گازی میشود. که از جمله آن میتوان به گرد و خاک حاوی لجن و پرزهای فرش اشاره کرد. هنگامی که این مسیر مسدود می شود آب از مسیر خود خارج شده و در نهایت آبریزی کولر گازی یا چکه کردن آب از کولر گازی را پدید می آورد.که در اینجا نحوه رفع آبریزی کولر گازی که این مورد دلیلش باشد را به توضیح میدهیم.

شاید این مقاله هم مفید باشدرفع مشکلات ریموت کنترل کولر گازی

نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی برای رفع آبریزی کولرگازی

روش اول 

در این روش شما باید مانند عکس زیر  خارها یا دکمه های زیرین پنل را باز کرده و پنل داخلی کولر گازی را از پایین به‌ صورت ۷۰ درجه به سمت بالا بلند کنید و با استفاده از یک انبردست یا کاسه یا هر وسیله دیگری که اهرم میکنید، آن را ثابت نگه‌ داشته و کاری را که می‌خواهید روی لوله تخلیه انجام دهید را انجام داده و آن را به حالت اولیه برگردانید دقت داشته باشید که بلند کردن بیش‌ از حد پنل باعث شکسته شدن گیره بالای آن و افتادن پنل خواهد شد پس از بلند کردن بیش‌ از حد خودداری کنید

شارژگاز کولر گازی

روش دوم 

در این روش شما می‌توانید با باز کردن قاب جلویی پنل داخلی به زیر آن دسترسی داشته باشد البته در بسیاری از کولرها فقط با این روش قادر به دیدن و سرویس لوله تخلیه هستید در باز کردن و بستن قاب پنل داخلی بسیار دقت شود چون در صورت شکسته شدن خارهای قاب پنل داخلی در هنگام کار

صدای نابهنجاری تولید کرده و مشکل ساز میشود ما در فیلم زیر آموزش کامل این کار را برای شما فراهم کرده‌ایم که می‌توانید با دیدن آن کار را به‌ راحتی انجام داده و مشکلتان را حل کنید

 5 دلیل اصلی آبریزی کولر گازی و آموزش رفع آبریزی

خواندن این مقاله می تواند به شما کمک کند5 دلیل اصلی صدای کولر گازی

۲ – شکستن سینی یا قاب ناودانی و آبریزش کولر گازی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کولرگازی شما دچار آبریزی شود یا به اصطلاح آبریزی کولر گازی رخ دهد شکستن سینی یا همان قاب ناودانی آب می باشد. در واقع این مشکل زمانی به وجود می آید که آب به صورت قطره ای از جلو کولر سرازیر می شود و شکستگی سینی کولر را فراهم می آورد. از دیگر دلایلی که باعث بروز این مشکل می شود میتوان به عدم نصب صحیح پنل یا بالانس نبودن فن بلور داخلی اشاره کرد که پس از گذشت مدتی لرزش پنل داخلی را به همراه دارد که عدم توجه به آن باعث شکستگی می شود

نحوه تشخیص شکستن سینی ناودانی

یکی از راه‌های تشخیص شکستگی سینی ناودانی این است که یک ترک بسیار ریز بالای قابی که فن بلور در آن قرار دارد ایجادشده و بعد از مدتی به دلیل اینکه آب از آن ترک خارج می‌شود و این آب معمولاً کثیف است این ترک سیاه شده و کاملاً قابل‌ دیدن می‌شود و مانند بک خط سیاه روی قاب سفید پنل خودنمایی.

3- عدم قرار گرفتن لوله درین در جای مناسب خود

یکی از دلایلی که باعث آب ریختن اسپلیت از جلو پنل دو تیکه از کولر گازی می شود .در عدم قرار گرفتن لوله درین در جای مناسب خود می باشد. چنین شرایطی باید اقدام به باز کردن و تعمیر کولر گازی بپردازید. این قسمت در نظر داریم تا به معرفی شایع ترین دلیلی که باعث بروز این مشکل می شود بپردازیم:

  • تا خوردن: هنگامی که لوله درین دچار تاخوردگی می شود.
  • مسدود شدن لوله درین: عواملی همچون لجن، یا گرد و خاک باعث بسته شدن این لوله می شود.
  • جمع شدن آب در سطح: گر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید. باید توجه داشته باشید که اگر آب داخل ظرف به لبه شیلنگ برسد آب داخل شیلنگ دیگر قادر به‌ اضافه شدن به ظرف نبوده و به داخل کولر برگشت می‌خورد.
  • عدم رعایت شیب شلنگ تخلیه: اگر در زمینه تعمیرات و حتی نصب کولرگازی تخصص داشته باشید. به این مسئله آگاه هستید که شلنگ تخلیه همواره باید دارای شیب ملایمی برای تخلیه باشد .در صورتی که این شیب به هر دلیلی رعایت نشود در مرور زمان مشکلاتی را با خود به همراه می آورد.

چرا کولر گازی ما باد گرم میزند، تا کنون به این مشکل برخورده اید؟

4-کم بودن مقدار گاز کولر گازی

اینکه چه مقدار گاز در کولرگازی شما قرار دارد تاثیر بسیار زیادی در سیکل سرمایشی آن دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان این دو مسئله رابطه مستقیمی را با یکدیگر به وجود آورده اند. از همین رو در صورتی که گاز موجود در آن از استاندارد لازم کمتر باشد. میتواند بر روی کل عملکرد سیستم تاثیر بگذارد .و آن را مختل کند و باعث یخ زدن کمپرسور و در نتیجه خاموش شدن کولرگازی شما شود.

سرویس کولر گازی

5-عدم عایق بودن لوله های کولر گازی و آبریختن از کولر گازی

یکی از مهمترین و شایع ترین دلایلی که باعث آبریزی کولر گازی می شود .عایق نبودن لوله های مخصوص آن بخصوص در نواحی لوله های زیر یونیت داخلی می باشد. که میتواند ریزش آب را به دنبال داشته باشد. در واقع لوله های کولر گازی بسیار خنک هستند. و اگر نتوان آن را با عایق پوشاند رطوبت هوا را به خود جذب می کند. و این مسئله به صورت ریزش آب به شکل قطره قطره در داخل منزل نمود پیدا می کند.

یمپ درین راه حل رفع آبریزی کولر گازی

یکی دیگر از راه های رفع آبریزی کولر گازی استفاده از پمپ های درین می باشد .که در زیر پنل داخلی کولر گازی نصب می شود و آب را به خارج منتقل می کند.

پمپ درین چیست؟

آب حاصل از تعریق اواپراتور در یونیت داخلی دستگاه های سرمایش درون سینی تعبیه شده در زیر دستگاه جمع می شود.این آب در مواردی که امکان دفع آن به صورت عادی (با شیب ملایم ) وجود ندارد .از طریق قرار دادن پمپ مناسب در مدار دفع آب قابل هدایت است.

اگر در رفع آبریزی کولر گازی خود موفق نبودید، جهت خدمات با کارشناسان ما تماس بگیرید





:: برچسب‌ها: ابریزی کولر گازی , سرویس کولرگازی , شارژگاز کولرگازی , تعمیر کولرگازی ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: